W piątek, 25 lipca, w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego odbyło się spotkanie przedstawicieli Województwa Śląskiego, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz samorządów Orzesza, Mikołowa, Czerwionki-Leszczyn i Łazisk Górnych. Podczas spotkania zostało podpisane wspólne pismo do Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka dotyczące alternatywnego przebiegu linii CPK nr 170 na odcinku Mikołów – Szczejkowice.
Alternatywny przebieg linii CPK – korzyści dla Orzesza i regionu
Nowy przebieg linii CPK jest korzystniejszy dla regionu, ponieważ eliminuję konieczność wyburzeń budynków w Orzeszu. Ponadto, zaplanowana jest budowa dodatkowych wiaduktów kolejowych m.in. w centrum miasta na ul. Rybnickiej i ul. Mikołowskiej, co poprawi komunikację kolejową w regionie. Te zmiany pozwolą na lepszy dostęp do transportu oraz pozytywnie wpłyną na wzrost jakości życia mieszkańców.
Wiadukty kolejowe – inwestycje w infrastrukturę
W ramach proponowanego wariantu linii CPK, Orzesze zyska nowe wiadukty kolejowe, co poprawi transport regionalny i zwiększy dostępność do Katowic, Tychów i Oświęcimia. Dzięki tym inwestycjom, połączenia kolejowe będą szybsze i bardziej efektywne. Dodatkowo, na trasie Orzesze Miasto przewidywana jest przebudowa przystanku, co umożliwi lepszy dostęp do kolei dla lokalnej społeczności.
Korzyści alternatywnego przebiegu
Alternatywny przebieg linii CPK, który zakłada przebieg przez Łaziska Górne, Orzesze i Czerwionkę-Leszczyny, jest bardziej korzystny dla regionu niż poprzedni wariant inwestycyjny. Przebieg linii wzdłuż drogi krajowej nr 81 w Łaziskach Górnych pozwala na budowę przystanku kolejowego w pobliżu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, a także omija Pojezierze Palowickie i teren Parku Krajobrazowego „Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich”, co stanowi dodatkowy atut dla ochrony środowiska.
Wpływ głosu lokalnej społeczności
Dzięki wspólnej pracy samorządów oraz współpracy z Metropolią, udało się wypracować korzystniejszy wariant inwestycji, który będzie wspierał rozwój i infrastrukturę kolejową, a także zwiększy dostępność komunikacyjną regionu. Głos lokalnej społeczności i władz miast ma realny wpływ na kształtowanie strategicznych inwestycji w regionie, takich jak budowa kolei dużych prędkości.