Wiadomości z Orzesza

Jak dopasować koła pasowe klinowe?

  • Dodano: 2023-02-15 07:45, aktualizacja: 2023-02-15 08:00

Przekładnie pasowe stanowią ważny i skuteczny, a przy tym stosunkowo niedrogi element tworzący przekładnie napędu. Sama konstrukcja nie jest skomplikowana. Nie powinno to jednak nikogo zmylić, gdyż rola tego detalu jest ogromna. Właśnie dlatego powinien on cechować się wysoką wytrzymałością na obciążenia i uszkodzenia oraz umożliwiać szerokie zastosowanie. I tu pojawia się koło pasowe klinowe, którego poprawny dobór stanowi o skuteczności całego układu.

1. Klinowe koła pasowe - konstrukcja

2. Rodzaje kół pasowych

3. Jak działa koło pasowe?

Koła pasowe klinowe występują w kilku różnych wariantach, o których więcej opowiemy za chwilę. Dodatkowe informacje na ich temat znajdą Państwo na stronie https://www.technical.pl/oferta/kola-pasowe-przekladnie-pasowe/kola-pasowe-klinowe-rowkowe-pod-taper-lock.

Klinowe koła pasowe - konstrukcja

Aby zrozumieć, jak działają klinowe pasowe koła, trzeba mieć podstawowe informacje na temat ich budowy. Mimo prostej konstrukcji, w całym procesie powstawania kół pasowych liczy się precyzja, gdyż tylko dokładny szlif zapobiega powstawaniu drgań oraz sprawia, że element przekładni pasowej nie niszczy się tak podczas pracy. Dodatkowe hartowanie wzmacnia konstrukcję koła - zwłaszcza w tych miejscach, których bezpośrednio dotykają pasy klinowe.

Rodzaje kół pasowych

Koła pasowe klinowe są produkowane w dwóch wersjach. Pierwsza wyposażona jest w piastę do rozwiercenia, zaś druga mocowana jest za pomocą specjalnej tulei Taper Lock z wykonanym rowkiem wpustowym. Ponadto różnią się wielkościami. Wyróżniamy następujące rodzaje kół:

  • typ SPZ – średnica 50-630 mm, szerokość 10 mm, od 1 do 6 rowków;
  • typ SPA – średnica 63-800 mm, szerokość 13 mm, od 1 do 6 rowków;
  • typ SPB – średnica 100-1250 mm, szerokość 17 mm, od 1 do 10 rowków;
  • typ SPC – średnica 200-1250 mm, szerokść 22 mm, od 1 do 10 rowków.

Jak działa koło pasowe?

Przekładnie maszyn zawsze tworzą dwa koła pasowe, które łączą paski klinowe. Jedno z kół pełni funkcję napędzającą, drugie zaś odbiera energię. Cechy poszczególnych elementów, czyli przekrój pasa, konfiguracja i ilość rowków wieńca, wpływają na siłę tarcia zapobiegającą poślizgowi pasa.

Bardzo ważne w tym mechanizmie działania jest, by sięgać po dobrej jakości i sprawdzone części, kompatybilne ze sobą. Koło i pasek powinny być tak dobrane, by odpowiednio napięty pas ani nie dotykał dna rowka, ani nie wystawał ponad wieniec koła, a jednocześnie utrzymywał tarcie na takim poziomie, by uniknąć ewentualnych poślizgów. Ponadto koła muszą być usytuowane równolegle. Tylko wówczas przenoszenie napędu będzie optymalne, a maszyna wykaże wysoką sprawność.

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Orzesze.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.