Praca z dziećmi niezależnie od profesji to ciężki kawałek chleba. Nie dość, że jesteśmy odpowiedzialni za kształtującego się dopiero młodego człowieka, to na dodatek musimy sprostać oczekiwaniom jego rodziców i opiekunów. Nie każdy może podjąć się tego typu zobowiązania i jedynie nieliczni będą mogli podjąć się pracy z dziećmi.
- Cierpliwość
Podstawową cechą w pracy z dziećmi jest cierpliwość. Niezależnie, czy pracujemy z dziećmi niepełnosprawnymi, czy zdrowymi, cecha ta pozwoli zachować rozsądek w sytuacjach kryzysowych. Ponadto, jeśli zajmujemy się w pracy nauczaniem, nasza osoba za sprawą cierpliwości urośnie w oczach uczniów. Ma to ogromne znaczenie przy różnego typu dysfunkcjach dzieci, np. ADHD, dysortografii czy dysleksji. Ponadto, im będziemy spokojniejsi, tym łatwiej uda nam się załagodzić ewentualne konflikty między dziećmi.
- Empatyczność
Praca z dziećmi bardzo często wymaga odpowiedniej empatii. Dzięki niej niestraszne będą bariery wiekowe oraz materialne. Empatia procentuje zwłaszcza w przypadku pracy z dziećmi mającymi trudną sytuację życiową i rodzinną oraz niepełnosprawnymi. Co więcej, im wyższy poziom współczucia i czułości na problemy ludzkie jest w danej osobie, tym częściej i chętniej rodzice oddają jej pod opiekę swoje dzieci.
- Serdeczność
Mimo iż ludzie serdeczni są obecnie gatunkiem na wyginięciu, w pracy z dziećmi ten typ osób będzie idealny zwłaszcza w kontaktach z trudnymi maluchami. Niektórzy wychowankowie otulają się szczelnym kokonem agresji, małomówności i złości. W takich przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest nie ulec pokusie odpowiedzenia tym samym i zreflektowanie się odpowiednią dawką serdeczności.
- Sprawiedliwość
Obiektywne spojrzenie na dany problem w pracy z dziećmi ma szczególne znaczenie w rozwiązywaniu konfliktów. Osoby sprawiedliwe sprawdzą się idealnie jako nauczyciele, którzy sumiennie będą podchodzić do kwestii oceniania wiedzy uczniów.