Wiadomości z Orzesza

Petycja w sprawie pociągu do Katowic

  • Dodano: 2024-07-04 07:30, aktualizacja: 2024-07-04 07:51

Mieszkańcy Wyr domagają się uruchomienia linii kolejowej z Wyr do Katowic, przez Tychy. Obecnie zbierają podpisy pod petycją skierowana do Zarządu Województwa Śląskiego. Do tej pory zebrano ich ponad 550.

- Od 10 lat ponad 8 tysięczna Gmina Wyry zabiega o uruchomienie przejazdów pasażerskich z postojem w Wyrach. W aktualnej chwili z uwagi na remont DK 928 problem jest palący. Przystanek i parking są już gotowe! Gmina ponosi koszty ich utrzymania. Zamiast tego mieszkańcy Wyr z trudem codziennie pokonują trasę z Wyr do Tychów - aktualnie dojazd zajmuje około 45 minut. Przywrócenie przejazdów kolejowych skróci czas dojazdu do Tychów do 4 min!. Zyskałaby również mocno obciążona DK 81 prowadząca do Katowic. Mieszkańcy Gminy Wyry korzystający z pociągu w znacznym stopniu odciążyliby ruch na tej drodze. Aktualnie kładzie się nacisk na komunikację miejską, dlatego warto uruchomić takie połączenie dla 8000 mieszkańców Gminy, szczególnie w tak trudnej sytuacji remontu, który potrwa przez kolejne dwa lata. Korzyścią dla województwa będzie odciążenie dróg. Dlatego jako Mieszkańcy Gminy Wyry zwracamy się z ogromną prośbą o pozytywne rozpatrzenie tej petycji - napisali jej autorzy.

Oddolna inicjatywa

Inicjatywa ma charakter oddolny i wyszła od mieszkańców. Jednak władze w tej sprawie są tego samego zdania, szczególnie że to gmina ponosi koszty utrzymania przystanku kolejowego ( koszenie, sprzątanie). Nie mówiąc już o parkingu przy ul. Puszkina i wykonaniu ścieżki umożliwiającej dojście na przystanek. Na potrzeby utworzenia miejsc parkingowych przy peronie PKP w Wyrach uzyskano dofinansowanie z Metropolitalnego Funduszu Solidarności Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Koszt robót budowlanych oszacowano na 173 000 zł.

Nie bez znaczenia jest również fakt, iż nie chodzi o stworzenie całkiem nowej trasy, a przywrócenie połączenia, które funkcjonowało przez lata. Chodzi o pociągi, które kursowały na linii kolejowej 169 Tychy-Orzesze Jaśkowice przez Wyry i Łaziska Górne, na której ruch pasażerski został zawieszony w 2001 roku. Znajdował się tam również dodatkowy, zelektryfikowany tor umożliwiający mijankę, który został rozebrany po zlikwidowaniu posterunku. Dawny budynek stacyjny został adaptowany do innych celów, aktualnie mieści się w nim pizzeria z pubem.

Pociągi już były

Początki kolei żelaznej w tym miejscu to rok 1870, kiedy to uruchomione zostały regularne połączenia między Tychami a Łaziskami Średnimi. Na tej trasie odbywał się wówczas zarówno ruch towarowy jak i pasażerski. W latach 70 tych ubiegłego wieku właśnie tymi pociągami docierali do pracy pracownicy łaziskiej elektrowni i huty. Tak było do 2001 roku, kiedy szlak został zamknięty. Dekadę później trasa została otwarta dla ruchu pasażerskiego, ale były to krótkotrwałe epizody. Jak można przeczytać na stronie bazakolejowa.pl w 2011 szlak otwarto na dziesięć dnia dla kursującego dwa razy dziennie składu Białystok-Rybnik, Rybnik-Białystok, ale pociąg ten nie zatrzymywał się w Wyrach, w wakacje 2012 roku kursował tu TLK Wydmu Racibórz-Łeba-Racibórz zatrzymujący się na przystanku Orzesze Miasto. Teraz zaś, jak mówią mieszkańcy, kursują tam jedynie ceske drahy i węglarki, a im nie zależy na szybkobieżnych składach, a pociągach Kolei Śląskich, które będą się zatrzymywać w Wyrach.  Szczególnie że przystanek kolejowy przy ul. Dworcowej jest po remoncie sfinansowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach. W planach jest również rewitalizacja linii kolejowych 140/169/179/885/138, czyli połączenia Orzesze-Jaśkowice – Tychy-Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń –Oświęcim, o czym mówi się od czterech lat. Dwa lata temu podpisano nawet umowę na sporządzenie dokumentację, zaś ówczesne ministerstwo infrastruktury zapewniało, że jest to jeden z priorytetów województwa śląskiego znajdujące się na pierwszej pozycji przewidzianej do finansowania w ramach RPO WSI z perspektywy UE 2021-2027. Projekt ten zakłada m.in. budowę peronu jednokrawędziowego na istniejącym przystanku Łaziska Kopanina oraz budowę drugiego przystanku w Wyrach około 2 km w kierunku stacji Łaziska Średnie od już istniejącego.

Jeździły, a teraz nie ma

Przed dwoma laty na tej trasie pojawił się tabor naszego regionalnego przewoźnika. Związane to było z remontami sieci kolejowej w Łaziskach Górnych i Mikołowie. Wtedy też pociągi na kierunkach: Chałupki, Katowice, Oświęcim, Racibórz, Sumina, Wodzisław Śląski zostały przeniesione na tę trasę. Już wtedy mówiło się o uruchomieniu stałych połączeń, o tym jednak miała zadecydować zainteresowanie pasażerów. W tej sprawie zapytanie złożył jeden z wyrskich radnych, chcąc dowiedzieć się od przewoźnika czy chętni na przejazdy byli, czy też wożono powietrze. Nie otrzymał jednak odpowiedzi ze strony przewoźnika.

W sprawie pojawił się również wątek metropolitalny, bowiem Linia 169 łączyłaby należące do GZM Tychy, Wyry Łaziska Górne z Orzeszem, które pozostaje poza tym związkiem, czyli pytanie o finansowanie tych połączeń.

Obecna petycja, zresztą nie pierwsza, wskazuje na to, że mieszkańcy są zainteresowani stałymi połączeniami, szczególnie w momencie gdy dojazd do Tychów czy Mikołowa jest znacznie utrudniony ze względu na remont DW 928 -ul. Pszczyńska. Pociąg, którym w ciągu kilku minut można się dostać do Tychów i dalej do Katowic byłbym wybawieniem. Nie wiadomo jaki efekt przeniesie ten apel.


Źródło: Redakcja / www.petycjeonline.com

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Orzesze.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również