Uwagi do projektu inwestorskiego dotyczącego planowanego przebiegu linii 170
Publikujemy pismo jakie Mirosław Blaski, burmistrz Orzesza wysłał 14 marca 2024 roku do wojewody śląskiego z uwagami do projektu inwestorskiego dotyczącego planowanego przebiegu linii 170 Katowice-Ostrawa.
27.02.2024 roku w Sali Sejmu Śląskiego w Katowicach odbyło się spotkanie wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej oraz pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska z samorządowcami i stroną społeczną. Dotyczyło zasadności powstania linii nr 170 Kolei Dużych Prędkości.
Samorządowcy oraz strona społeczna przedstawili argumenty przeciwko tej inwestycji. Złożony został również wniosek o wstrzymanie postępowania w sprawie wydania decyzji środowiskowej na czas prowadzenia audytu. Przygotował go Mirosław Blaski, burmistrz Orzesza, a podpisali samorządowcy. Zwracają się w nim z wnioskiem, aby Pan Maciej Lasek posiadający możliwości decydowania o losach inwestycji, skorzystał z przysługującej mu możliwości wystąpienia do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach z wnioskiem o zawieszenie przedmiotowego postępowania (zgodnie z art. 86 d ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko).
Po spotkaniu Marek Wójcik, wojewoda śląski poprosił o przekazanie uwag do projektu inwestorskiego dotyczącego planowanego przebiegu linii 170 Katowice-Ostrawa, które zostaną przekazane do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Poniżej publikujemy pismo jakie Mirosław Blaski, burmistrz Orzesza wysłał w tej sprawie do wojewody śląskiego. Transkrypcja:
„W odpowiedzi na pismo z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie przekazania uwag do projektu inwestorskiego dot. planowanego przebiegu linii 170 Katowice – Ostrawa informuję, że od samego początku, zarówno mieszkańcy, jak i władze naszego miasta nie zgadzały się na żaden z zaproponowanych wariantów trasy, któremiały biec przez Orzesze. Jako Burmistrz i mieszkaniec uczestniczyłem w prawie wszystkich protestach przeciwko budowie kolei dużych prędkości do CPK przez Orzesze. Zawsze podkreślałem i podkreślam, że CPK zniszczy nasze miasto i jako samorządowcy MUSIMY stanąć murem za ludźmi, którym grozi przymusowe wywłaszczenie. Nie mogę przymykać oczu na fakt, że mieszkańcom Orzesza chce się zabrać domy, ojcowiznę i dorobek całego życia. Z mojej strony nigdy nie będzie przyzwolenia na takie działania. Liczę, że Pan Wojewoda Śląski rozumie stanowisko moje, jak i mieszkańców Orzesza i stanie po naszej stronie w tej nierównej walce.
Wybór wariantu inwestorskiego nr 72 tzw. „niebieskiego” obejmującego teren Miasta Orzesze, wchodzącego w skład planowanych tras linii kolei dużych prędkości na odcinku Katowice-granica państwa-Ostrawa:
- Jest nie do zaakceptowania przez władze Miasta Orzesze! Władze Miasta Orzesze wraz z władzami Powiatu Mikołowskiego i pozostałych miast oraz gmin wchodzących w skład powiatu mikołowskiego zwracałysię do Spółki CPK, Rządu RP, posłów i senatorów z licznymi apelami o wytyczenie trasy poza obszarem powiatu mikołowskiego. Jednocześnie zaproponowały alternatywne rozwiązanie polegające na modyfikacji wariantu zielonego, który w najmniejszym stopniu ingerował w tereny zamieszkałe, nie wiązał się z wyburzeniem domów w Orzeszu i nie prowadził do podziału miasta. Należy podkreślić, że zmodyfikowany wariant zielony, był również trudny dla powiatu mikołowskiego, ale jedyny akceptowalny. Niestety, nasze apele orazliczne protesty mieszkańców nie przyniosły żadnych efektów i nie zostały wysłuchane. Mało tego, inwestycja CPK/KDP ma powstać wbrew ich woli. Nie możemy zaakceptować faktu, że głosy władz samorządowych i mieszkańców nie zostały w ogóle uwzględnione przy podejmowaniu tej decyzji.
- Szybka kolej, biegnąca przez powiat mikołowski i Miasto Orzesze nie stanowi żadnej wartości dodanej dla mieszkańców. W istocie jest wyłącznie korytarzem przelotowym dla planowanej linii kolejowej.
- Wariant został wybranywbrew bardzo mocnym społecznym sprzeciwom. Podkreślam, że zawsze należy mieć na względzie dobro mieszkańców oraz właścicieli nieruchomości i tak prowadzić wszelkie inwestycje, aby możliwie w jak najmniejszym stopniu negatywnie wpływały one na ich życie. Tutaj ta zasada nie ma zastosowania, co jest mocno niepokojące.
- Niesie za sobą wysokie, nieodwracalne koszty społeczne, ciążące na przyszłości nie tylko Orzesza, ale całego regionu.
- Linia kolejowa, przecina teren miasta na dwie części i zabiera tym samym ponad 1 km2 powierzchni.
- Zagrozi stabilnemu i zrównoważonemu rozwojowi Orzesza.
- Przebieg wybranej trasy linii kolejowej niszczy ważne z punktu widzenia środowiskowego, szczególnie w Aglomeracji Śląskiej, tereny leśne w tym stawy Pasieki, liczne łąki i żyzne pola uprawne w Orzeszu. Niekorzystnie wpłynie na szlaki migracyjne zwierzyny leśnej.
- Część trasy linii kolejowej, przecinająca miasto Orzesze zlokalizowana została na terenach zieleni, w tym Cysterskich Kompozycji Krajobrazowych Rud Wielkich stanowiących cenne dziedzictwo przyrodnicze. Stąd też poprowadzenie trasy kolei dużych prędkości na tym terenie będzie nie tylko nieodwracalną i ogromną stratą dla przyrody, ale również dla dziedzictwa przyrodniczego Górnego Śląska.
- Realizacja wariantu wiąże się ze zniszczeniem i degradacją zagospodarowanych obszarów gminy, domostw i wieloletniego dorobku mieszkańców oraz doprowadzi do likwidacji siedzib orzeskich przedsiębiorców. Na trasie zaprojektowanej linii kolejowej znajduje się aż kilkadziesiąt budynków, w tym min. zakłady pracy i budynki Mieszkającym tu ludziom grozi wywłaszczenie!!!! To prawdziwe dramaty ludzkie.
W konsekwencji może to również oznaczać odpływ mieszkańców z naszego miasta
- Gmina Orzesze położona jest w obszarach podlegających oddziaływaniom górniczym kopalni KWK Bolesław Śmiały oraz KWK Budryk. Pojawiające się na terenie miasta szkody górnicze i liczne wstrząsy świadczą o aktywności górniczej na tym terenie. Istnieje duża możliwość wystąpienia na terenie przebiegu tras kolei dużych prędkości wstrząsów górniczych związanych z prowadzoną eksploatacją przez kopalnie. W związku z powyższym prowadzona przez lata eksploatacja górnicza pokładów węgla położnych w granicach gminy Orzesze negatywnie będzie wpływać na infrastrukturę planowanych tras kolei dużych prędkości.
- Nastąpi poważne naruszenie dobrostanu akustycznego ludzi zamieszkujących w pobliżu linii kolejowych dużych prędkości. A to tylko jedna z uciążliwości mieszkania w sąsiedztwie takich linii.
- Z dużym prawdopodobieństwem może nastąpić drastyczny spadek wartości nieruchomości na terenach przyległych lub położonych w niedalekiej odległości od planowanej inwestycji.
Pragnę przypomnieć, że od dawna odbywają się protesty przeciwko CPK/KDP. W lutym br. odbył się w Mikołowie Śląski Protest, na którym zebrałem podpisy samorządowców pod pismem do p. Macieja Laska, pełnomocnika rządu do spraw CPK. Domagamy się w nim, aby skorzystał z przysługującej mu możliwości wystąpienia do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach z wnioskiem o zawieszenie postępowania oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia „Budowa linii kolejowej na odc. Katowice – granica państwa”. Temat ten podniosłem również na spotkaniu, które odbyło się w Sali Sejmu Śląskiego w Katowicach w dniu 27.02.2024 r. W spotkaniu uczestniczyli wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, samorządowcy i strona społeczna. Dotyczyło zasadności powstania linii nr 170 Kolei Dużych Prędkości. Podczas tego spotkania samorządowcy i strona społeczna domagali się zawieszenia wszystkich prowadzonych procedur i uzgodnień związanych z powstaniem CPK i KDP, do czasu zakończenia audytu prowadzonego przez stronę rządową.
Tymczasem, niezależnie od przedstawianych na spotkaniach argumentów, protestów, prowadzonej korespondencji, w dniu 12 marca br. do Urzędu Miejskiego Orzesze wpłynęło pismo firmy opracowującej dokumentację projektową dla projektu pn. „Budowa linii kolejowej na odc. Katowice – granica państwa – Ostrawa” z prośbą o uzgodnienie przedstawionych rozwiązań zawartych w Koncepcji Programowo-Przestrzennej, będących w kompetencji urzędu. Zgodnie z przepisami w tym zakresie miasto jest zobowiązane dokonać właściwych uzgodnień, mimo, że nie ma mojej zgody na powstanie tej inwestycji.
Z poważaniem
Mirosław Blaski, burmistrz Orzesza.”












Dodaj komentarz