Już jutro odbędzie się spotkanie konsultacyjne dotyczące przywrócenia połączeń kolejowych do Jastrzębia-Zdroju. Poznaj rozpatrywane warianty trasy.
Jutrzejsze spotkanie będzie dotyczyć projektu uzupełnienia sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami. Projekt ten realizowany jest na zlecenie Województwa Śląskiego przez konsorcjum firm Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i Instytut Kolejnictwa.
Spotkanie odbędzie się jutro, w czwartek 29 lipca, o godz. 10:00 w formie zdalnej (online).
Połączenie kolejowe Katowice – Jastrzębie-Zdrój,
Celem tej inwestycji jest utworzenie połączenia kolejowego Katowice – Jastrzębie-Zdrój, przez Żory. W zależności od wybranego wariantu zostanie wybudowana, lub odbudowana, infrastruktura kolejowa pomiędzy Jastrzębiem-Zdrojem, Żorami i Orzeszem. W powiązaniu z istniejącą infrastrukturą ma to zapewnić atrakcyjne połączenie Jastrzębia-Zdroju, Żor i okolicznych miejscowości m.in. z Katowicami. Spotkanie konsultacyjne dotyczyć będzie szczegółowego przedstawienia rozpatrywanych wariantów przebiegu tej trasy.
Rozpatrywane są dwa warianty przebiegu trasy
Wariant 1 - czerwony
Wariant ten zakłada budowę prawie w całkowicie nowym przebiegu odcinków Jastrzębie-Zdrój – Żory (m.in. przez sołectwa Szeroka i Skrzeczkowice) oraz Żory – Orzesze (m.in. przez Szczejkowice). Jedynie na obszarze Żor wykorzystany zostanie istniejący, czynny ciąg linii kolejowych 159 i 148, a na obszarze Jastrzębia (w rejonie KWK Borynia-Zofiówka) fragment infrastruktury Jastrzębskiej Spółki Kolejowej.
Wariant 2 – fioletowy
Wariant ten zakłada maksymalne wykorzystanie istniejącej (czynnej) infrastruktury kolejowej oraz odbudowę odcinków linii kolejowych (Jastrzębie-Zdrój - Pawłowice i Żory - Orzesze) w historycznym przebiegu. Całkowicie nowy przebieg miałby tylko fragment linii kolejowej na terenie Jastrzębia-Zdroju (pomiędzy rejonem Ronda Centralnego i dawnym przystankiem kolejowym Jastrzębie-Zdrój Górne).
W obu wariantach wykorzystywana będzie istniejąca stacja kolejowa Żory oraz końcowa/początkowa stacja kolejowa w Jastrzębiu-Zdroju znajdować się będzie w rejonie Ronda Centralnego.
Na poniższej mapie zaznaczone są oba warianty wraz z proponowaną lokalizacją stacji i przystanków kolejowych:
Powyższa inwestycja jest całkowicie niezależna od planowanej linii kolejowej, która ma powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (tzw. "szprycha", która ma zapewnić dojazd m.in. do Jastrzębia-Zdroju i dalej do Ostrawy). W ramach inwestycji, której dotyczą jutrzejsze konsultacje, rozpatrywana jest linia jednotorowa (zelektryfikowana), dostosowana do prędkości maksymalnej 120 km/godz.
Realizowana obecnie dokumentacja ma charakter wstępnych prac związanych z przywróceniem kolei do Jastrzębia-Zdroju. Studium Planistyczne będzie stanowić podstawę m.in. do opracowania przez PKP Polskie Linie Kolejowe szczegółowego studium projektowo-technicznego inwestycji.